Får jag sätta upp en studsmatta på gården?

En vanlig fråga är om man får sätta upp en studsmatta eller pool när man är hyresgäst.

-Du får inte ställa upp en studsmatta eller en pool på fastighetsägarens mark utan tillstånd. Har du en egen uteplats som du själv sköter om kan du däremot sätta upp en pool eller studsmatta där, säger enhetschefen för juridik på Hyresgästföreningen region Aros-Gävle Alexander Kuzmicki.

En del värdar skriver dessutom in i ordningsreglerna att man inte får sätta upp studsmattor eller pooler. Som skäl för detta anger man vanligen att man inte vill riskera att bli skadeståndsskyldig om något skulle inträffa.

-Risken för att hyresvärden skulle bli skadeståndsansvarig om något händer är liten. Hyresvärden är bara ansvarig för själva lägenheten och de gemensamma utrymmena - inte egendom som tillhör hyresgästerna. Det är alltså den som äger och har satt upp studsmattan, eller vad det nu är fråga om, som kan bli ansvarig, säger Alexander Kuzmicki.

Om värden inte vill gå med på att hyresgästerna sätter upp exempelvis en studsmatta på den gemensamma gården kan det därför vara läge att ta upp en diskussion med värden och informera om att risken att han/hon skulle bli skadeståndsansvarig är mycket liten.

-Om man dessutom förklarar hur studsmattan eller poolen ska användas, vilken skyddsutrustning som finns, och att någon vuxen alltid kommer att finnas på plats och övervaka kanske värden går med på att ni sätter upp en studsmatta i området, säger Alexander Kuzmicki.

Fler frågor och svar

Får jag hyra ut min lägenhet via Airbnb? Får jag grilla på balkongen? Hitta svar på fler frågor om ditt boende här.