Nu förhandlar vi nästa års hyror

När förhandlingarna om nästa års hyror drar igång har vi på Hyresgästföreningen en tydlig linje – egentligen borde det inte behövas några hyreshöjningar alls. - Om hyresvärdar vill ha en höjning trots den starka ekonomin i Sverige måste de se till att motivera det på ett bra sätt, säger Mårten Gulin, förhandlingschef i Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle.

På nationell och internationell nivå är det inget som pekar på något höjningsbehov över huvud taget, menar Mårten Gulin. Sveriges ekonomi är fortsatt stark. Byggandet ökar i och för sig kraftigt vilket driver upp priserna inom den sektorn men det kompenseras av kraftigt ökade vinster och fortsatt mycket låga räntor. Lokalt kan kommunala taxor för exempelvis vatten och avlopp vara ett orosmoln som påverkar hyrorna. Men den generella linjen som Hyresgästföreningen driver är inga eller väldigt låga hyreshöjningar.

Som medlem hos oss får du information om hyresförhandlingarna där du bor både inför och efter förhandlingarna. I Hyresgästföreningen är både anställd personal och förtroendevalda medlemmar med och förhandlar hyran. I Region Aros-Gävle är drygt 300 förtroendevalda medlemmar engagerade i förhandlingsarbetet.

-Är man som medlem sugen på att engagera sig i förhandlingsarbetet är man välkommen att mejla oss eller vända sig till föreningsstyrelserna i sin kommun, säger Mårten Gulin. Intresserade kan mejla till info.aros-gavle@hyresgastforeningen.se

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.