Linn Wegemo är ny ordförande i Västerås

Linn Wegemo blev vald till ny ordförande i Hyresgästföreningen Västerås i mars. Hon har redan jobbat tre år i styrelsen på andra poster, och är nu full av motivation att arbeta i spetsen för det lokala engagemanget i Västerås.

- Det som är prioritet för mig är att stärka det lokala engagemanget i bostadsområdena, säger Linn. Vi har kommit igång med det så smått och har redan haft bostadsmöten på Oxbacken och Skallberget.

Linn Wegemo är ny ordförande i VästeråsLinn brinner för det lokala engagemanget och tror på kraften i att människor träffas. Det gör vårt samhälle bättre. Nu är det flera bostadsmöten på gång, lokala föreningar som ska startas och Västeråsföreningens 100-årsjubileum som ska planeras till augusti:

- Det känns som att vi är på gång! Det finns ett mycket större intresse idag än för några år sedan, fler och fler kommer på våra möten. Nu kan vi börja göra saker!

Vill hitta nya sätt att engagera

Linn ser en stor potential i att starta nya lokalföreningar. Men hon tror också att det behövs nya sätt att engagera och andra sätt att organisera engagemanget. Mycket på grund av att verkligheten ser annorlunda ut idag. Hon syftar då bland annat på utförsäljningen av lägenheter till privata bolag och menar att vi måste tänka i nya banor:

- Jag har tankar kring olika Västeråsövergripande nätverk. Till exempel hur man kan engagera dem av oss som har en privat hyresvärd, där det kanske inte alltid finns underlag för en lokalförening.

För några veckor sedan hade styrelsen i Västerås sitt årsmöte. En heldag då mycket blev gjort och planerat. Flera nya styrelsemedlemmar har tillkommit och det ger både nya perspektiv och extra energi med lite nya ”krafter” i gruppen.

OM LINN WEGEMO:
Ålder: 33 år
Yrke: truckförare
Bor: med Mimer som hyresvärd
Fritid: gillar att baka
Tid som medlem: 15 år

Vill du också göra skillnad?