Högt tryck på rådgivningen

Telefonerna går varma hos vår hyresjuridiska rådgivning. 2016 fick hela 149 000 medlemmar rådgivning. Brister i boendet är det som väcker flest frågor.

Under 2016 tog vår hyresjuridiska rådgivning emot 118 000 samtal och 31 000 e-postmeddelanden från medlemmar, en rejäl ökning från föregående år.

- Det som sticker ut 2016 är frågor som rör olika strandade hyresförhandlingar runt om i landet. Men de absolut vanligaste frågorna rör som alltid brister i boendet. Det kan vara alltifrån mögel i lägenheten till ett fönster som inte går att stänga. Många frågor handlar också om hyresavtal och hyrans storlek, säger enhetschef Mika Nuutilainen.

På rådgivningen jobbar idag ett tjugotal rådgivare med att hjälpa medlemmar med boendefrågor och i mars börjar ytterligare fem stycken. Rådgivarna svarar på medlemmarnas frågor, hjälper dem att tolka hyreslagen och ger råd. I de fall där råd eller hjälp till självhjälp inte är tillräckligt kan de lägga upp ett ärende till en jurist, handläggare eller förhandlare. Medarbetarna har varierande bakgrunder och språkkunskaper, för att kunna hjälpa medlemmar på bästa sätt.

Som medlem är du välkommen att ringa rådgivningen på telefon 0771-443 443. Öppettider måndag-torsdag 8.30-16.30, fredag 8-16.