Full fart på rådgivningen

På vår hyresjuridiska rådgivning arbetar i dag ett tjugotal rådgivare med att hjälpa medlemmar med boendefrågor. Telefonerna går varma – förra året fick hela 113 000 medlemmar hyresjuridisk rådgivning.

- De absolut vanligaste frågorna rör brister i boendet. Det kan vara alltifrån mögel i lägenheten till ett fönster som inte går att stänga, säger enhetschef Mika Nuutilainen. Många frågor handlar också om hyresavtal och hyrans storlek.

Alla rådgivare sitter samlade i ett kontorslandskap på Hyresgästföreningens kontor i Uppsala. Rådgivarna svarar på medlemmarnas hyresjuridiska frågor, hjälper dem att tolka hyreslagen och ger råd. I de fall där råd eller hjälp till självhjälp inte är tillräckligt kan de lägga upp ett ärende till en jurist, handläggare eller förhandlare. Ibland växlar någon av rådgivarna över till persiska, spanska eller kurdiska. Medarbetarna har varierande bakgrunder och språkkunskaper, för att kunna hjälpa medlemmar på bästa sätt.

Förra året svarade ni på 96 000 telefonsamtal och 17 000 e-postmeddelanden. Verkar det bli lika många i år?

-Det verkar bli fler! Prognosen är att vi kommer att besvarat 125 000 medlemmar när året är slut, säger Mika Nuutilainen.

• Som medlem är du välkommen att ringa rådgivningen på telefon 0771-443 443. Öppettider måndag-torsdag 8-19, fredag 8-16.