Ett mer inkluderande Bomhus

Projektet TIBO, Tillsammans i Bomhus, är i full gång. Projektet vill möjliggöra kreativa möten och aktiviteter som engagerar och skapar gemenskap i bostadsområdet Bomhus i Gävle.

TIBO drivs av Hyresgästföreningen, IK Huge och fritidsgården Legenden. Projektet ska bland annat stötta olika grupper som vill genomföra aktiviteter i Bomhus. Det kan vara allt från kulturarrangemang, gårdsfester, odlingslotter eller idrottsevenemang.

- Vi vill också knyta ihop och skapa samarbeten mellan olika aktörer i bostadsområdet, som föreningar, myndigheter och företag, berättar Sofie Lönnberg Jansson, projektledare på Hyresgästföreningen.

Målgruppen är boende i Bomhus och Sofie Lönnberg Jansson poängterar att de är engagemanget och viljan från de boende som ska styra.
- Vi vill att du som boende hjälper oss att komma på idéer som kan stärka integrationen och gemenskapen i bostadsområdet. Hör gärna av dig till oss med frågor och idéer, säger hon.

Kontakt: Projektledare Sofie Lönnberg Jansson
E-post: sofie.jansson@hyresgastforeningen.se

Organisationerna bakom projektet
Hyresgästföreningen har en kommunförening i Gävle med cirka sjutusen medlemmar, samt många lokala föreningar, bland annat i Bomhus. Idrottsföreningen IK HUGE har en stor ungdomsverksamhet i Bomhus med både fotbollsplan och ishall. Fritidsgården Legenden/Folkets hus i Bomhus bedriver verksamhet för alla åldrar, i samverkan med Svenska kyrkan.

Just nu har vi tekniska problem med vår växel. Tonvalen fungerar fint, men om du väljer att vänta kvar i telefonen så är som ett lotteri att komma fram. Lägg på och ring igen. Arbete pågår att lösa detta. Tack för ditt tålamod.