Bostadskongress den 20 april

Missa inte chansen att delta i vår bostadskongress! Vi bjuder på en spännande dag kring en av samhällets största frågor – människors hem.

Dag: den 20 april
Tid: 9.00-15.00,
registrering och fika från 08.30
Plats: Norrlands nation, Västra Ågatan 14, Uppsala
Konferencier: Ellinor Persson
Kostnadsfritt deltagande: allt detta är gratis för dig som deltagare - du kommer till och med att gå berikad från dagen!

Vi reser ut i bostadslandskapet i Sverige och Europa, tillsammans med politiker, forskare, bostadsbolag och företrädare för hyresgästerna själva. På spåret-vinnaren Ellinor Persson guidar oss, med fokus på hyresrätten som människors hem. Resan tar oss genom Sverige och hela vägen ut i Europa. Vi stannar till vid problemen – men framförallt vid lösningarna.

PROGRAM

09.00 Första destinationen: Renovering
Kan man renovera så att människor har råd att bo kvar?

• Lyckat exempel från Knivsta: Simon Granit, Knivstabostäder, Lena Jansson Nordin, Hyresgästföreningen
  • Paneldebatt: Stefan Attefall, f d bostadsminister och ordförande i Hyreskommissionen; Mohamad Hassan, L; Leif Nysmed, S; Åse Richard, kulturgeograf; Stefan Sandberg, Uppsalahem

09.50 Fika

10.00 Andra destinationen: Vad händer med dem som inte har råd att bo kvar?
Vissa renoveringar leder till så stora hyreshöjningar att människor inte har råd att bo kvar. Vad händer med dem? Och vad innebär det för samhället?

• Erika P Björkdahl presenterar rapporten ”Stärkt ställning för hyresgäster”.
  • Paneldebatt: Nooshi Dagostar, V; Erik Pelling, S; Mohamad Hassan, L; Amanda Agestav, KD; Dominika Polanska, IBF

11.00 Tredje destinationen: Utförsäljning
Ska alla ha råd att bo - och vems ansvar är det egentligen? Många allmännyttiga bolag väljer att sälja delar av sitt bestånd. Vem tar då ansvar för "den allmänna nyttan"?

• Martin Grander presenterar rapporten ”Nyttan med allmännyttan”.
  • Paneldebatt: Amanda Agestav, KD; Leif Nysmed, S; Charlotta Lundström, Botkyrkabyggen; Marie Linder, Hyresgästföreningen

12.00 Mingellunch

13.00 Destination 4: Framtiden
Ska alla ha råd att bo i framtiden också? Hur kan ett samhälle med rätt till hyresrätt för alla se ut?

• Bojan Schnabel, stadsarkitekt i Wien, berättar om hur man valt att lösa bostadsutmaningen där. Samtal med Lisa Pelling, Arena Idé.
  • Hur ska vi klara bostadsmålen? Martin Hofverberg, Hyresgästföreningen
  • Paneldebatt: Mohamad Hassan, L; Erik Pelling, S; Dan Hershan, Hyresgästföreningens Unga Vuxna Ambassadörer; Nooshi Dagostar, V; Marie Linder, Hyresgästföreningen
  • Hur kan vi bygga billigt och hållbart i framtiden? Hans Eek, ETC Bygg

15.00 Fika och mingel

Varmt välkomna att delta, inspireras och engageras!

--------------------------------------

”Vart är vi på väg” arrangeras av Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, som omfattar Upplands, Västmanlands och Gävleborgs län samt Norrtälje kommun.
Hyresgästföreningens genomför bostadskongresser runt om i landet under 2018, för att lyfta och belysa bostadsfrågan ur olika perspektiv och hitta nya vägar framåt tillsammans. Alla kongresser filmas och sänds direkt på vår Youtube-kanal. Den 23 maj arrangeras en nationell bostadskongress i Stockholm.