Salabostäders hyra för 2019 är förhandlad

Förhandlingen om 2019 års hyror mellan Salabostäder och Hyresgästföreningen är avslutad.

Det blir en genomsnittlig hyreshöjning på 1,8%. Det motsvarar 108 kronor i månaden för en lägenhet med 6000 kronor i hyra. Höjningen varierar beroende på i vilket område lägenheten finns.

Lena Jansson Nordin- Förhandlingarna har inte varit enkla och vi är inte helt nöjda, men vi bedömer att en prövning i Hyresmarknadskommittén inte hade gett oss ett bättre utfall. Istället hade hyresgästerna fått leva i ovisshet under ytterligare en period, med risken att vi då hade fått både en retroaktiv höjning och ett högre hyrespåslag, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare för Region Aros-Gävle, Lena Jansson Nordin.

Nu kommer hyrorna i snitt att höjas med 1,80 procent från 1 januari men det blir olika höjningar beroende på var man bor, fortsätter Lena. Det kan också skilja inom en specifik fastighet. Det beror på att det finns olika hyror för lika lägenheter i den nuvarande hyressättningen.

Förhandlingarna har till stor del handlat om vad bolaget egentligen behöver i hyrespåslag. Hyresgästföreningen har menat att förhandlingarna huvudsakligen skall föras på de ekonomiska förutsättningarna för det kommande året. Bolaget har argumenterat för att man behöver hyreshöjningen för framtida ombyggnationer och renoveringar av fastigheterna.

Diskussionerna har handlat om hur säkra framtidsbedömningarna kan anses vara, hur renoveringar har gjorts och i vilken mån dagens hyresgäster skall bära bördan för de kommande renoveringarna.

- Det är en balansgång, säger Lars Öberg, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Salabostäder. Vi vet att många av Salas hyresgäster redan idag tyngs av att en väsentlig del av inkomsten går till att betala hyran och vårt uppdrag är att förhandla fram rimliga hyresökningar så att alla har råd att bo. Samtidigt måste vi ta ansvar för att säkerställa att allmännyttan finns kvar som en huvudaktör på hyresmarknaden i Sala. Vi tror att en utveckling där de privata hyresvärdarna tar över vore olyckligt för kommunen.

Har du frågor och funderingar? Kontakta:
Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle