Trendbrott i hyresförhandlingarna

Hyresgästföreningen och Uppsalahem har efter segdragna förhandlingar kommit överens om hyrorna för de nybyggda lägenheterna i Gjutarängen i Stabby. Överenskommelsen är på många sätt ett trendbrott då parterna under en längre tid haft svårt att enas om hyresnivåerna för nybyggda lägenheter i Uppsala.

-Det är bra att vi har lyckats komma överens om nybyggnadshyror. De senaste nybyggnationsförhandlingarna har slutat med att Uppsalahem har lämnat och satt egna hyror. Vi hoppas att detta är ett trendbrott och att vi framöver kommer att kunna enas om hyresnivåerna i nybyggnationer, säger Magnus Näll förhandlare på Hyresgästföreningen i Uppsala.

Förhandlingarna om hyresnivåerna i kvarteret Cementgjuteriet vid Mimmi Ekholms plats i Stabby har pågått sedan i våras. Nu har en överenskommelse tecknats om den sista nybyggnationsetappen i området med 187 stycken lägenheter. Enligt överenskommelsen kommer en tvåa på 55 kvm att kosta 8 788 kr/mån och några hyreshöjningar kommer inte att ske innan 1 juli 2020. Enligt Uppsalahems ursprungliga yrkande skulle hyran för samma lägenhet vara ca: 9 500 kr och med ytterligare hyreshöjningar redan under 2018.

Det såg länge ut som att parterna inte skulle kunna enas om en hyresnivå och Uppsalahem valde att stranda förhandlingen i förra veckan. Genom ett intensivt arbete lyckades dock Hyresgästföreningen att få Uppsalahem tillbaka till förhandlingsbordet, vilket nu har resulterat i en överenskommelse.

Så sätts hyran för nyproduktioner

Det finns idag tre sätt att bestämma hyran i nyproducerade lägenheter. För det första kan hyresvärden förhandla med en hyresgästorganisation och träffa överenskommelse om en hyra som ryms inom bruksvärdet, för det andra kan hyresvärden förhandla med en hyresorganisation och träffa överenskommelse om en presumtionshyra vilket innebär att hyran ska bestämmas i förhållande till vad det kostar att bygga och driva huset. För det tredje kan hyresvärden sätta hyran själv utan förhandling med en hyresgästorganisation. I det sistnämnda fallet kan hyresgästen begära prövning i hyresnämnden.