Silvertejp gav ny förening i Söderhamn

Kalla lägenheter och ledningar uppsatta med silvertejp förenade hyresgäster i Broberg och Fålnäs.

- Genom att gå ihop och bilda en lokal hyresgästförening blir vi en kraft att räkna med, säger Catarina Filipovic.

Hyresgästerna i Broberg och Fålnäs i Söderhamn upplevde en klar försämring när de fick en ny hyresvärd. Bland annat utfördes inte elarbeten på ett korrekt sätt och många upplevde problem med brister i sina boenden.
- Flera av oss hade liknande problem och gick runt och funderade på vad vi skulle göra åt saken. Efter ett möte med Hyresgästföreningen, var vi ett gäng som kände att vi ville försöka förändra boendemiljön med gemensamma krafter, då startade vi en lokal hyresgästförening säger Catarina Filipovic och fortsätter:
- Man kan säga att engagemanget föddes ur något eländigt. Det positiva nu är att vi får en stark grannsammanhållning. Vi är ett envist litet gäng som inte tänker ge oss.

Och engagemanget har redan börjat ge små resultat. I höst planerar de bland annat en trygghetsvandring i området och de har fått med sig hyresvärden.
- Även om vi inte hunnit åstadkomma så mycket konkret än upplever vi att det finns en öppning på ett annat sätt nu när vi är en lokal hyresgästförening. Det blir mer strukturerat och lättare för hyresvärden att träffa oss som en grupp.

Vad vill du säga till andra som funderar på att engagera sig i Hyresgästföreningen?
- Om du vill förbättra din och dina grannars boendemiljö, bara gör´t! Det behöver inte vara så stort från början, sätt er ner och diskutera och ta hjälp från till exempel en verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen. Engagemanget måste börja någonstans och vi blir starkare tillsammans.

Vill du också göra skillnad?