Rekordhögt hyreskrav från Uppsalahem

Uppsalahem vill dubblera hyran i samband med renoveringarna i bostadsområdet Blåklinten i Sala backe i Uppsala. Ett oskäligt hyreskrav tycker Hyresgästföreningen.

Bolaget motiverar sitt skyhöga krav främst med hänvisning till andra aktörers hyror.

Den hyreshöjning som Uppsalahem begär innebär en höjning på cirka hundra procent. Det betyder att en trerummare på 71 kvadratmeter skulle höjas från cirka 5 500 kronor/månad till cirka 10 200 kronor/månad. Att låta hyresgästerna välja mellan olika renoveringsnivåer och därmed också olika nivåer på ny hyra har Uppsalahem inte visat något intresse för.

- Hyresgästföreningen anser att bolagets hyreskrav är oskäligt. Vi vet att var tredje hushåll riskerar att behöva flytta redan om hyran höjs med 50 procent. Vad händer när området de tvingats flytta till också behöver renoveras? Vad händer när det inte längre finns några orenoverade områden kvar att flytta till? Så här kan utvecklingen naturligtvis inte få fortsätta om vi vill skapa ett integrerat samhälle där alla människors grundläggande behov av ett eget tryggt hem och inflytande över sin situation tillgodoses. säger säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Pressmeddelande: Läs hela pressmeddelandet om Uppsalahems hyreskrav här.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:
Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare, lena.janssonnordin@hyresgastforeningen.se, 010-45 913 53