Hyrorna i Flogsta klara

Hyresgästföreningen och Heimstaden är överens om hyreshöjningen för studentbostäderna på Sernanders väg i Flogsta i Uppsala, efter en lång och utdragen process.

För korridorsrummen med tiomånadershyra blir höjningen 0,58 procent från första april. Samma höjning gäller för studentlägenheterna, som har tolvmånadershyra. Utöver det tillkommer 0,71 procent för studentrummen och 0,78 procent för studentlägenheterna. I tillägget ingår en rad åtgärder som ska skapa trygghet och trivsel i Flogsta höghus.

- Hyreshöjningen är i linje med höjningarna i andra studentboenden, med tilläggen för mjuka värden som kräver personal och resurser. Förutom byte av gatubelysning och förbättrad brandsäkerhet, kommer vi också att införa korridorsvärdar, som ska ta ansvar för att korridorerna hålls snygga och fungera som en länk mellan hyresgästerna, HUS, och Heimstaden säger Helena Nordlund, förhandlare på Hyresgästföreningen. Hon poängterar mycket behöver göras för att Flogsta höghus ska bli ett tryggt och trivsamt område. Där behöver även hyresgästerna ta sitt ansvar.

Hyresförhandlingen mellan Heimstaden och Hyresgästföreningen strandade i december. Trots det valde Heimstaden att skicka ut hyresavier med en högre avgift till sina hyresgäster. Hyresgästföreningen uppmanade då sina medlemmar att fortsätta betala den gamla hyran.

– Efter så här lång tid är det skönt för alla att kunna enas. Jag tror att vi och Heimstaden är ungefär lika nöjda och missnöjda. I sådana här situationer är det stor risk att man målar in sig i ett hörn, men vi lyckades ta oss ut, säger Helena Nordlund.

Mer information om den nya hyran finns på HUS Facebooksida (Hyresgästföreningen Uppsala studentbostäder).