Fortsätt betala den gamla hyran!

• Uppsala

Trots att hyresförhandlingarna strandade har fastighetsbolaget Heimstaden skickat ut hyresavier med en högre avgift till boende på Sernanders väg i Uppsala. Nu uppmanar Hyresgästföreningen Uppsala Studentbostäder, HUS, sina medlemmar att fortsätta betala den gamla hyran.

Björn CollinFår du betalningskrav ska du kontakta din hyresvärd via mejl och bestrida fakturan.

I slutet på december valde fastighetsägaren Heimstaden att skicka ut hyresavier med en högre avgift till sina hyresgäster, trots att förhandlingarna om den nya hyran hade strandat. I ett brev meddelade man att hyran höjs med en procent från den 1 januari för både lägenheter och studentrum.

- Det är oacceptabelt att Heimstaden vägrar att förhandla hyrorna trots att det finns en förhandlingsordning. Om hyresvärden och HUS Inte kommit överens borde frågan lämnas över till Hyresnämnden, säger Björn Collin, jurist på Hyresgästföreningen.

Det finns ingen skyldighet för den boende att betala in en högre hyra som inte är förhandlad och Hyresgästföreningen uppmanar därför sina medlemmar att fortsätta betala den gamla hyran. De medlemmar som felaktigt betalat den nya hyran för 2016 ska fortsätta att göra det. Däremot ska du som hyresgäst skicka ett förbehåll till Heimstaden och kräva tillbaka skillnaden.

Onsdag 25 januari bjuder HUS in till ett möte för alla hyresgäster som bor på Sernanders väg 1-12 för att berätta om hur läget ser ut.

- Vi kommer att informera om vad som har hänt när det gäller den strandade hyresförhandlingen och vad som kommer att hända framöver. Vi ger även hyresgästerna en möjlighet att ställa sina frågor direkt till vår förhandlare och jurist, säger Björn Collin.