Du har rätt att påverka vid ombildning

P4 Uppland uppmärksammar att en konsult använt sig av tvivelaktiga metoder för att få hyresgäster att rösta ja till en ombildning i stadsdelen Gränby i Uppsala.

I stadsdelen Gränby i Uppsala håller ett stort antal hyresrätter på att ombildas till bostadsrätter. Nu avslöjar P4 Uppland att att en konsult ska ha använt tvivelaktiga metoder för att få dem att rösta ja till en ombildning. Flera personer har hört av sig och reagerat på konsultens metoder att samla in röster i förmån för ombildningen.

-  Hyresgästföreningen är starkt kritiska till förfarandet och ombildningskonsultens agerande, som P4 Uppland uppmärksammar. Vid en ombildning är det av yttersta vikt att demokratiska principer får råda, säger Alexander Kuzmicki, enhetschef juridik, på Hyresgästföreningen.

Vid ombildning bildar de boende en bostadsrättsförening som köper själva huset av fastighetsägaren och varje hyresgäst får möjlighet att köpa rätten till sin lägenhet. Det är två olika affärer som ska genomföras, köpet av fastigheten och köpet av de enskilda lägenheterna.

Det är viktigt att känna till att du som hyresgäst har rätt att påverka beslutet om ombildning. Det är du och dina grannar som tillsammans bestämmer om det ska bli bostadsrätter i ert hus. Ombildning är en lång process i många steg och du kan vara med och påverka i varje steg.