Demokratifest i Gottsunda

Under två dagar i juli arrangerar Hyresgästföreningen streetfotboll-turnering och demokratifestival i Gottsunda i Uppsala.

Hyresgästföreningen har sedan lång tid tillbaka ett stort engagemang i stadsdelen Gottsunda i Uppsala. I juli arrangerar vi en streetfotboll-turnering i Gottsunda centrum i samarbete med Sirius och Gränslös fotboll. För att också lyfta debatten om hur vi skapar goda och trygga bostadsområden har vi tagit initiativ till demokratifestivalen Mitt ord – min framtid
- Demokratifestivalen i Gottsunda är en mötesplats där människor kan byta idéer och diskutera hur vi skapar ett tryggt boende och en hållbar samhällsutveckling, förklarar Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.

Under två dagar kan du bland annat ta del av, och delta i politikersamtal och politikmingel inom ramen för demokratifestivalen. Samtidigt bjuds det på streetfotbollsturnering, konstutställning, ansiktsmålning och mycket mer.
- Vi har på kort tid lyckats fånga upp ett stort engagemang. Vi möter massor av människor som vill förändra och som har idéer. Alla politiker som säger sig vilja skapa trygga och bra bostadsområden borde komma hit och lyssna på de boende, säger projektledaren Vicktoria Bagi.

Politikerpaneler arrangeras på stora scenen torsdag 6 juli kl 14- 15 och fredag 7 juli kl 12-13. Övrig tid kan du politikmingla utanför Hyresgästföreningens husbil.

Arrangemanget äger rum i Gottsunda centrum, närmast Svenska kyrkan. Fotbollen spelas på parkeringen och delar av programmet kommer även äga rum inne i Kulturpunkten. Programmet pågår kl 12-18 bägge dagarna. Fullständigt program kommer inom kort.