Får jag hyra ut min bostad via Airbnb?

Prata med din hyresvärd. Du behöver alltid hyresvärdens tillstånd för att hyra ut din lägenhet, säger Hyresgästföreningens jurist Alexander Kuzmicki.

Det händer att hyresgäster ”lånbyter” bostad med någon annan under semestern. Det har också blivit vanligt att man vill hyra ut ett rum eller lägenheten via till exempel webbtjänsten Airbnb. Det är viktigt att veta att du som vill lånbyta din lägenhet alltid behöver hyresvärdens tillstånd.

- Den som tillfälligtvis bor i lägenheten använder den ju ”självständigt”, vilket i praktiken innebär man bor där själv - inte tillsammans med den som hyr ut. Då är det fråga om en andrahandsuthyrning och för det krävs hyresvärdens tillstånd, säger Alexander Kuzmicki, enhetschef för jurtidik i region Aros-Gävle.

Samma sak gäller Airbnb, om du hyr ut lägenheten och själv vistas på annat håll. Då måste du ha hyresvärdens tillstånd.

Vad kan hända om man hyr ut sin lägenhet utan tillstånd?
-Om hyresgästen skulle ”lånbyta”/hyra ut lägenhet utan att begära hyresvärdens tillstånd, kan hyresvärden säga upp hyresgästen. Det troliga är ändå att hyresgästen skulle få bo kvar om det blev en prövning av uppsägningen. Åtminstone om det är fråga om något enstaka tillfälle, säger Alexander Kuzmicki.

Men när det gäller rum, gäller andra regler. Om du hyr ut ett rum via Airbnb samtidigt som du själv bor kvar i lägenheten, är det fråga om att ha inneboende och det får man ha utan att fråga hyresvärden om lov.

- Men det får självklart inte störa grannarna eller hyresvärden och heller inte vara så omfattande att det kan betraktas som näringsverksamhet, säger Alexander Kuzmicki.

Har du fler frågor om ditt boende?

Fler frågor och svar hittar du under Stöd och råd. Du kan också kontakta vår rådgivning på 0771-443 443.