Renovera utifrån hyresgästernas behov

När bostadsbolaget ville renovera hennes lägenhet och höja hyrorna i området med upp till 80 % bjöd Coni Ronsten in Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder för att prata om hur hyresgästerna ska få ett ökat inflytande vid ombyggnationer. Nu har bostadsbolaget delvis backat men än är det inte klart hur det blir för Coni och hennes grannar.

Hyresgästen Coni Ronsten är tillsammans med sin sambo och dotter nyinflyttade i en lägenhet på Vetterstorp i Västerås. Redan första veckan i det nya hemmet fick de veta att hyresvärden, det allmännyttiga bostadsbolaget Mimer, planerade ett omfattande renoveringsarbete i hela bostadsområdet.

Coni har tillsammans med sina grannar organiserat en namninsamling och startat en liten arbetsgrupp vars syfte är att ge hyresgästerna ökat inflytande över den kommande ombyggnationen.

– Inflytande är otroligt viktigt. När vi sökte oss till Västerås var Mimer det självklara valet, vi trodde att allmännyttan skulle vara en trygg hyresvärd. Men om de hyresnivåer som vi fått höra om blir verklighet, då vet vi inte var vi ska ta vägen, säger Coni.

Fotograf: Mikael Dimgård

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder håller med Coni och tycker att hyresgästerna borde kunna förvänta sig mer av Mimer.

- Det är inget unikt med den här typen av ombyggnationer, men det finns bättre sätt att hantera dem. Hyresgästföreningen arbetar för allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad och därför vill vi få bolagen att renovera utifrån hyresgästernas behov och villkor, förklarar Marie.

Nu har hyresgästernas engagemang gett resultat. Mimer meddelade nyligen i ett nyhetsinslag att de öppnar upp för samtal om att erbjuda hyresgästerna inflytande. Britt-Lis Bivall, som är förhandlare på Hyresgästföreningen i Västerås, är trots detta inte nöjd med de förslag på nivåer som presenterats från bostadsbolaget.

- Det som är viktigast är att de som bor hos Mimer på Vetterstorp ska kunna få möjlighet att bo kvar i sina hem. En renovering har efterlängtats i området, men till denna grad? Att folk kanske tvingas flytta är inte okej. Mimer är en allmännytta och har ett socialt ansvar, säger Britt-Lis.