Valrörelse - Hyresgästföreningen Region Norrland

Valet närmar sig med stormsteg och vi befinner oss i slutspurten av valrörelsen. Här får du en uppdatering om vad som händer i valarbetet just nu.

I vår region, Region Norrland, som omfattar våra fyra nordligaste län, pågår valarbetet sedan ganska lång tid. Vi genomför bostadspolitiska samtal med kommun- och riksdagspolitiker, men arrangerar och deltar i andra aktiviteter för att lyfta bostadsfrågorna i valrörelsen.

Här kan du läsa ett axplock av alla aktiviteter vi gör och gjort.

Stora Nolia 4-12 augusti

Stora Nolia marknadsförs som Sveriges största mässa, samlar varje år cirka 90 000 besökare och är en viktig mötesplats i norra Sverige.

Vi var som vanligt ett stort antal förtroendevalda och tjänstemän som fanns på plats för att prata bostadsfrågor med besökarna. Man kunde svara på dagens fråga, hade man tur vann man ett litet pris och vi samlade in över 1000 namnunderskrifter i vår vykortskampanj. Den kampanjen är nationell och samtliga underskrivna vykort kommer att överlämnas till politiker den 1 september, i samband med Hyresgästens dag i Stockholm.

Vi ordnade en bostadspolitisk debatt bland annat med bostadsminister Peter Eriksson(MP) och vår förbundsordförande Marie Linder. Ett 100 åhörare kom för att ta del av den stundtals ganska heta debatten, föredömligt lett av tv-profilen Sverker Olofsson.
Vill du se debatten så här i efterhand, klicka på länken

Studentprojektet

Under våren gjorde vi en enkät bland universitetsstudenterna i vår region för att få veta mer om deras boendesituation, vad som är viktigt och hur boendesituationen påverkar deras studier och till och med studieval.

Vi fick in många svar, otroligt mycket kommentarer som visar att bostadsfrågan verkligen engagerar och betyder mycket för studenterna.

Summering av enkätsvaren

Luleå Universitet

Umeå Universitet

Mittuniversitetet Sundsvall

Mittuniversitetet Östersund

Se filmen med Linnea, som vann en månadshyra för sin eminenta motivering

Inför terminsstarten berättar norrländska studenter om sin bostadssituation i en serie korta filmer.

Hyrorna, Karin berättar att drömscenariot vore att alla skulle kunna betala hyran utan ekonomiskt stöd av föräldrar.

Politiker, Anton berättar vilka frågor han skulle vilja ställa till politiker med ansvar för bostadfrågor, bland annat allmännyttans roll.

Tillgång, Amanda berättar om hur svårt det kan vara som studen att hitta någonstans att bo.

läs mer här...

Bli medlem nu, från 80 kronor i månaden