Väl mött på Luleå Pride!

• Överkalix
  • Övertorneå

ungdomar i rum

Den 17-19 juni arrangeras Luleå Pride, en angelägen folkfest som i fjol lockade cirka 10 000 besökare. Vi hoppas självfallet på minst lika många i år.

Hyresgästföreningen Region Norrland med lokalföreningarna Piteå/Älvsbyn, Boden och Luleå, finns på plats i Stadsparken i Luleå i monter nummer 25 och vi deltar självfallet i Paraden som går av stapeln, lördagen den 18 juni klockan 15.00.

Hyresgästföreningen deltar på Luleå Pride under parollen Rum för alla ! Det vi rimmar mycket väl med vår organisations grundläggande  idé om ett hållbart och inkluderande samhälle.

"Att verka för allas lika värde – rum för alla – känns helt rätt för oss inom Hyresgästföreningen. En perfekt arena för detta är Luleå Pride. Bostaden är enligt FN´s deklaration en mänsklig rättighet. Alla har rätt till ett hem till en rimlig kostnad. Det är vår fråga som vi starkt brinner för", säger Elisabeth Ennefors, kommunikationschef Hyresgästföreningen Region Norrland.

I vår monter kommer man att hitta förtroendevalda och tjänstemän som gärna pratar boendefrågor och svarar på frågor om Hyresgästföreningen - vad vi gör i allt från det lokala bostadsområdet, till att vara en aktör inom bostadspolitiken såväl i kommunerna som på riksplanet.  Som sig bör bjuder vi på Popcorn och lite annat trevligt.

Vad gäller själva festivalprogrammet ser det både intressant och trevligt ut. Eller så kan man resonera som en person som av lokaltidningen NSD tillfrågades om hon tänkte besöka Luleå Pride: ”Ja jag ska gå. Jag har ingen koll på programmet men jag gillar glädjen och stämningen”!

Vi hoppas på fint festivalväder så det blir extra trevligt för alla som hörsammar arrangörernas egen tolkning av evenemanget: ”Att vara en del av Luleå Pride är att ta ställning för mänskliga rättigheter och ett inkluderade samhälle för alla”.

Väl mött på Luleå Pride 17-19 juni!