Prepping för hyresgäster

Hur väl förberedd är du som hyresgäst ifall strömmen eller vatten blir borta i flera dagar? Hyresgästföreningen vill hjälpa till att höja beredskapen bland regionens hyresgäster.

Fyra av tio i Sverige vet inte hur man kan förbereda sig inför kriser. Som hyresgäst kan du vara mer utsatt, eftersom du är mer beroende av gemensamma system. Samuel Björklund, verksamhetsutvecklare på.

Samuel Björklund verksamhetsutvecklare Södra VästerbottenHyresgästföreningen, är initiativtagare till projektet som vill förändra detta.
- Hela projektet går ut på att de som bor i hyresrättslägenheter ska öka sin hemberedskap tillsammans, säger Samuel. Det kan vara allt från större kriser som ekonomisk kollaps eller pandemier, till mer lokala kriser som långa strömavbrott eller bränder.
Varför ska man göra prepping och varför tillsammans med andra hyresgäster?
– Jo, för att oavsett vilken sorts kris som händer så är den lättare att hantera för de som känner sina grannar och har ett nätverk i lokalsamhället, säger Samuel. Så sitt inte ensam hemma och ruva utan ruva tillsammans med dina grannar!

Är du intresserad?

Under hösten har Hyresgästföreningen ambitionen att starta lokala hemberedskapgrupper på fyra orter i Västerbotten. Där har du som hyresgäst möjlighet att göra ditt hem, ditt kvarter eller din stadsdel redo för allt och lite till.

Alla som är intresserade får utbildning och stöd under hela processen, eftersom projektet görs i samarbete med ABF. De erbjuder ett antal olika studiematerial på temat hemberedskap som ni får utbildning i och kan jobba vidare med hemma. Du som tycker det är viktigt kan komma på någon av de inplanerade infoträffarna i september;
Umeå 10/9 - 18:30
Vilhelmina 12/9 18:00 Inställt på grund av sjukdom*
Lycksele 12/9 18:00 Inställt på grund av sjukdom*
Skellefteå 16/9 18:30

Till er i Vilhelmina och Lycksele.
Tyvärr så måste vi ställa in vårt besök hos er. Men om ni fortfarande är intresserade av att veta mer, kontakta då Samuel Björklund enligt nedan så går det säkert boka in nytt datum.

Maila Samuel.bjorklund@hyresgastforeningen.se om du är peppad eller har frågor.

Fotograf: ©Thomas Henrikson

Vill du också göra skillnad?