Nytt avtal ger hyresgäster ökat inflytande

Hyresgästföreningen och Kirunabostäder har tecknat ett nytt samverkansavtal för boinflytande. Ett avtal som ger boende hos Kirunabostäder mer att säga till om i sitt boende.

Vy Kiruna Stad

Alla hyresgäster boende i Kirunabostäders bestånd kommer från och med 2017 att ha ännu större inflytande och påverkansmöjligheter för sin boendemiljö. Det gäller miljön och gemensamma ytor både inom och utanför fastigheterna. Detta sker genom att ett nytt samverkansavtal avseende boinflytande som i dagarna har tecknats mellan Hyresgästföreningen och Kirunabostäder.

– Vi jobbar alltid med boinflytande genom bostadsmöten, gårdsgrupper och Hyresgästföreningens medlemmar. Det här avtalet ser vi som en extra resurs i vårt arbete, säger Annelie Vinsa, VD på Kirunabostäder.

Nicklas Emmoth Ordförande Hyresgästföreningen Kiruna-Vi ser det som mycket positivt att vi tecknat avtalet och att vi kommer att kunna jobba tillsammans med Kirunabostäder för hyresgästernas och medlemmarnas bästa, säger Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen Kiruna.

-Det känns fantastiskt kul att vi kan se långsiktigt och med samsyn på hyresgästernas boendemiljö, det gynnar alla parter. En lägenhet är så mycket mer än bara väggar och tak över huvudet–, det är en trygghet och ett hem, säger Annaleena Larsson, förhandlare för Hyresgästföreningen.

Här kan du läsa mer om vad boinflytande är