Lyckad bostadskongress i Luleå

Den 20 oktober genomförde Hyresgästföreningen Bostadskongressen Luleå 2017, en heldag på temat ”nyttan med allmännyttan”. Ett hundratal deltagare fick bland annat lyssna till ett mycket uppskattat föredrag av Rädda Barnens generalsekreterare, Elisabeth Dahlin. Som värdar för dagen stod Hyresgästföreningen i Luleå.

Inbjudna deltagare var bostadsbolag, politiker, myndigheter, LTU, ideella organisationer samt förtroendevalda i Luleå, Piteå, Boden, Älvsbyn. Bostadskongressen hade ett socialt perspektiv, där frågan var hur allmännyttans roll och ansvar ser ut i bostadskrisens Sverige?

På kongressen deltog även Alf Karlsson, statssekreterare, Hanna Larsson, expert bostadspolitik SABO, Lenita Ericson, ordförande stadsbyggnadsnämnden Luleå, Mattias Karlsson, styrelseledamot Lulebo, Peter Sörman, vice vd Fastighetsägarna MittNord, Gunnar Tåhlin, vd Galären samt Lillemor Göranson och Henry Magnusson, Hyresgästföreningen.

Dahlin Rädda Barnen– En bostad betyder så oerhört mycket för ett barns hela barndom, för rätten till trygghet och för möjligheterna till en bra uppväxt, sade Elisabeth Dahlin, generalsekreterare Rädda Barnen.
Elisabeth Dahlin, generalsekreterare Rädda Barnen.

Enligt en rapport från Rädda Barnen, ”En plats att kalla hemma”, lever över 5 000 barn i hemlöshet i 25 av landets största kommuner och kunskapen är dålig om hur många barn som saknar ett hem i Sverige. Rapporten ger en bild av hur livet är för barnfamiljer som lever i hemlöshet.

Alf Karlsson och Marie Linder– Vi behöver flera hyresrätter till rimliga hyresnivåer, som människor har råd att efterfråga, sade Alf Karlsson, statssekreterare hos bostadsminister Peter Eriksson.
Statssekreterare Alf Karlsson samtalar med Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Hanna Larsson– Den svenska allmännyttan har ett stort förhandlingsutrymme och det är upp till ägaren, kommunen, hur detta ska användas, sade Hanna Larsson, expert på bostadspolitik på SABO.
Hanna Larsson, expert på bostadspolitik SABO.

Sverker Olofsson Moderator på kongressen

Moderator under kongressen var journalisten Sverker Olofsson.

Bli medlem nu, från 80 kronor i månaden