Hyresgästföreningens bostadspolitisk sakkunniga person är nu på plats.

Armi Rousu - ny bostadspolitiskt sakkunnig för Hyresgästföreningen Region Norrland

kvinna Armi Rousu bostadspolitiskt sakkunnig region norrlandFrån och med 1 oktober tillträdde Armi Rousu som bostadspolitiskt sakkunnig och utredare för Hyresgästföreningen region Norrland. Armi kommer att tillsammans med regionens drygt 700 förtroendevalda och 40 tjänstemän, verka för att kloka och långsiktigt hållbara beslut fattas inom bostadspolitiken i regionen. Armi kommer att utgå från och ha Luleå som stationeringsort.

Strategiskt viktig roll

Regionen är stor till ytan, vilken är en av våra utmaningar, därför är Armis roll som strateg och samordnare mycket viktig. Vi har högaktuella frågor i hela regionen t. ex försäljningar av delar av de allmännyttiga bolagens bestånd, hyror som tenderar att hamna på nivåer som många inte har råd att betala, samhällsomvandlingen i Malmfälten där tusentals hyresgäster berörs av pågående samhällsomvandling, Vi ska bli fler som opinionsbildar och påverkar.

-          Jag ser verkligen fram mot att vi tillsammans ska utveckla vårt arbete inom bostadspolitik och opinionsbildning. Nästa år känns som oerhört viktigt, året innan valåret då de politiska partierna formar sina valprogram. Vi ska kontinuerligt träffa och bearbeta politiker och andra aktörer så att våra frågor får genomslag i den framtida bostadspolitiken. Genom att vårt bostadspolitiska arbete går hand i hand med opinionsbildning, stärker vi vårt varumärke. Jag tycker detta är lika roligt som det är viktigt och är övertygad om att vi tillsammans kommer att åstadkomma bra resultat, säger Armi.

Vi är oerhört glada att det blev just Armi som fick och tackade ja till jobbet. Hon har funnits sedan tidigare i organisationen, då som pressansvarig. Vilket innebär att hon är insatt i både frågorna och organisationen. Dessutom brinner hon för samhällsutveckling, hon har helt rätt bakgrund som tidningsjournalist och därefter kommunikatör. En mycket bra kombination av erfarenheter och egenskaper.

Är du intresserad av bostadsfrågor eller kanske vill vara med och påverka morgondagens boende, kontakta då Armi Rousu , så berättar hon mer om sitt arbete. E-postadress: armi.rousu@hyresgastforeningen.se