Samarbete som ger gott resultat

Majvor Ekström, Gulli Engström, Aina Felt och Alf Olsson är fyra av de eldsjälar i Mellansel som engagerar sig för att flyktingar ska känna sig välkomna till deras kvarter.

Som infödd svensk är det nog svårt att förstå hur det är att fly från krig och terror. Komma till ett land där man inte kan göra sig förstådd.

Den lokala hyresgästföreningen i Mellansel hade i många år anordnat julfester för hyresgäster på området.

– I samband med att våra grannar kom från många olika länder ville vår fastighetsägare, Örnsköldsviks Inlandsbostäder AB, att vi skulle hitta på någon annan aktivitet så att alla kunde vara med, berättar Majvor Ekström.

– Första åren bjöd vi in alla till julfesterna och serverade både traditionell julmat och  kycklingspett och kebab. Men antalet besökare växte snabbt så vi rymdes inte längre i vår gemensamma lokal.

– Vi tog därför beslutet att anordna en stor grillfest ute på gården istället. Vi leker, anordnar tävlingar med barnen och deras föräldrar.

Vidare berättar hon om det goda samarbetet mellan andra föreningar.

– Kyrkan hjälper till med att lära ut svenska. Den lokala idrottsklubben är bra på att aktivera ungdomar som vill idrotta. Vi är många som ställer upp där det behövs. Det är dock synd att vi har så ont om lägenheter här i Mellansel. Det är många som gråter och vill stanna när de fått klart med sitt uppehållstillstånd, men bristen på bostäder gör att de måste flytta vidare, säger Majvor Ekström.

Vill du också göra skillnad?