Bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan debatterar studentboende i Umeå

Mer än ett års väntan på en studentbostad i Umeå. Det låter inte optimalt för vare sig staden eller för studenterna som borde få koncentrera sig på sina studier istället för att flytta runt i väntan på en egen studentlya.

Hyresgästföreningen Norrland och Studentkårerna i Umeå arrangerar en bostadspolitisk debatt om bostadsläget för studenter. Vi räknar med att samtala om själva bostadsläget, politiska satsningar,  hinder och möjligheter. En del om kommunens bostadsförsörjning samt byggbolagens villkor lär också komma upp.

Debatten hålls på Umeå universitet Måndag den 7 mars klockan 15:15 i hörsal G. I debatten deltar Sveriges bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan, (MP), Caroline Sundberg, ordförande Sveriges förenade studentkårer, Robert Hannah, (L)bostadspolitisk talesperson, Hans Lindberg, (S), kommunstyrelsens ordförande Umeå, Hans Lindbäck, VD Lindbäcks fastigheter samt Hyresgästföreningens chefsekonom, Mariell Juhlin.

”Vi hoppas att många vill komma och lyssna och även ställa frågor till panelen i denna så viktiga fråga om studenters bostadssituation. Speciellt roligt förstås att bostadsministern deltar. Vi tror på en mycket givande och framåtsyftande debatt ” säger Ali Qadiri, utredare och opinionsbildare hos Hyresgästföreningen Norrland och debattens moderator.

Vill du också göra skillnad?