Text från TT

Ekonomin och hyran stort fokus för hyresgästerna under året 2023

Hyresgästernas tuffa ekonomiska situation visar sig när Hyresgäst­föreningen sammanfattar vad medlemmarna hört av sig om under året 2023. Sedan 2021 har andelen medlemmar som hör av sig om hyresförhandlingen ökat med 79 procent.

- Många hyresgäster har en pressad ekonomisk situation. Det är fler och fler medlemmar som hör av sig till oss om frågor som rör hyran och hyres­förhandlingar. Det finns en oro när fastighetsägare kommer med krav om hyreshöjningar man kanske inte har råd med, säger Johanna Lundmark kommunikatör på hyresgäst­föreningens servicecenter.

Av de över 300 000 kontaktar som Hyresgäst­föreningens servicecenter under året tagit emot är drygt en tredjedel av dessa om juridisk rådgivning/förhandlingsfrågor. Cirka 21500 av samtalen rör förhandling av hyran - sedan 2021 har frågan ökat med 79 procent.

Ett skifte har också skett när det gäller ärenden som går till hyresgäst­föreningens regioner. Där har frågor om brister alltid legat högst upp som den vanligast förekommande ärendetypen. 2023 ändrades detta till att ”Frågor om utgående hyra” var den största frågan.

Hyresgästernas fokus 2023

Topp tio vanligaste ämnena hyresgäst­föreningen medlemmar undrar över under 2023. Under respektive rubrik finns en förenklad förklaring av innebörden.

1. Brister. 
Exempelvis att något gått sönder i lägenheten, trapphuset, på gården eller i gemensamma utrymmen. Hur lång tid har hyresvärden på sig att åtgärda och vilka krav kan hyresgästen ställa?

2. Frågor om utgående hyra. 
Rör hyressättning och hyresförhandling. Är hyran verkligen förhandlad och rimlig, stämmer informationen som hyresvärden skickat ut osv.

3. Hyresgästens skadeståndsansvar. 
När kan hyresgästen bli skyldig att betala för en skada och är kravet hyresgästen fått från hyresvärden riktigt?

4. Ändring av hyresvillkor. 
Hyresvärd eller hyresgäst vill göra ändringar av boendevillkor.

5. Hyresavtalet. 
Är de punkter som står i hyresavtalet riktiga och vad bör ingå i ett avtal.

6. Annat.
Övriga ärenden som inte passar in i de andra ärendetyperna.

7. Lägenhetens skick. 
Brister av olika slag men kan även röra underhåll – tapeter, målning, golv och renovering.

8. Störningar. 
Hur mycket ljud ska en hyresgäst behöva tåla från sina grannar och vad ska man göra om en granne orsakar störningar?

9. Hyresgästens uppsägning
Vad behöver man tänka på när hyresgästen vill säga upp sitt avtal? Hur lång uppsägningstid gäller osv.

10. Förlängning av hyresavtal enligt 46 §
Rör frågor om uppsägning där hyresgästen blir uppsagd av sin hyresvärd med ordinarie uppsägningstid – tre månader.