En kille häller ketchup på en tallrik fylld med pasta

Vad ingår i hyran?

Hyran bestäms utifrån något som heter bruksvärdessystemet. Hyran består av flera olika delar och du som hyresgäst har rätt till flera olika saker.

Lika hyror för lika bostäder

Det ska vara lika hyror för likvärdiga bostäder. Därför bestäms hyran utifrån något som heter bruksvärdessystem. Bruksvärdessystemet innebär att hyran baseras på lägenhetens standard, kvalitet och service. Du ska helt enkelt betala rätt hyra för din lägenhet. Lika viktigt är att hyran inte skjuter i höjden. Ett av våra mål är att hyrorna ska stå i rimlig proportion till hushållens inkomster. Hyrorna ska inte heller öka mer än andra priser i samhället.

Vad är bruksvärdeshyra?

Bilden visar vad hyrespengarna går till
Hyresgäst­föreningen
Ungefärlig fördelning av din månadshyra

Viktiga faktorer för bruksvärdet

Vad är det då för faktorer som avgär om lägenheter anses vara likvärdiga eller inte? Det som har betydelse för bruksvärdet är bland annat:

Lägenhetens beskaffenhet - storlek, modernitetsgrad, planlösning, läge inom huset, reparationsstandard och ljudisolering.
Förmåner som hiss, sopsortering, tvättstuga, särskilda förvaringsutrymmen, god fastighetsservice, lekplats, garage eller p-plats som tillhör lägenheten.
Övriga faktorer som husets allmänna läge, boendemiljön i stort samt närhet till kommunikationer.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.