kvinna läser på skärm

Så hittar du en lägenhet

Tycker du att det är tufft att ta sig fram i bostadsdjungeln? I så fall är du inte ensam och frågorna är många. Ska du ställa dig i bostadskö? Har du rätt att söka bostadsbidrag? Eller ska du flytta in i ett kollektiv för att minska dina boendekostnader? Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna som vi hoppas ska vara till hjälp i sökandet efter lediga hyreslägenheter.

Ställ dig i bostadskö

Det är bostadsbrist i sju av tio svenska kommuner och det kan därför vara svårt att hitta en bostad. Att ställa sig i bostadskö, så tidigt som möjligt, är därför en god idé. I vissa kommuner finns en gemensam bostadskö som samlar både privata och kommunala hyresvärdar och bostäder. Att ställa sig i flera olika bostadsköer ökar dina chanser att bli erbjuden ett hyreskontrakt. Vi har samlat en lista med länkar över bostadsköer i Sveriges 30 största städer. Där hittar du även information om hur du ställer du i kö samt vilka kriterier som krävs för att få göra det.

Här har vi samlat de vanligaste bostadsköerna – ställ dig i kö redan idag!

Sök bostad hos privata hyresvärdar

Det går att ha tur och få en lägenhet via en privat hyresvärd. Privata hyresvärdar har ofta en egen webbsida där du kan ställa dig i bostadskö och göra intresseanmälningar. Ju snabbare du gör det desto bättre. Ofta samlar du en poäng per dag från det att du registrerade dig i bostadskön.

Här har vi samlat en lång lista över hyresvärdar runt om i Sverige.

Måste alla hyresvärdar förmedla lediga lägenheter via kommunala bostadskön?

Nej. Privata hyresvärdar behöver inte förmedla sina lägenheter via den kommunala bostadskön, men ibland förmedlar de sina lägenheter via dem ändå. Det framgår ofta på hyresvärdarnas webbplats hur du kan bevaka lediga lägenheter: via hyresvärden, via den kommunala bostadskön eller båda två.

Läs mer om privata hyresvärdar här.

Måste hyresvärdar förmedla lediga lägenheter efter kötid?

Nej. Det finns privata hyresvärdar som frångår turordningen och inte tar in hyresgäster baserat på hur länge de har stått i kö, utan kan prioritera ordningen på det sätt de själva vill. De ska dock kunna svara på hur de väljer vem som får hyra. De får naturligtvis inte diskriminera bostadssökande och exempelvis neka på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Tips! En del hyresvärdar tar emot ansökningar via mejl. Om de inte har ett eget kösystem framgår det förmodligen på deras webbplats. Mejla då hyresvärden, skriv några rader om dig själv och att du är intresserad av att bo hos dem. Har du tur får du napp!

Sök lediga andrahandslägenheter

Du som söker en tillfällig bostad eller en bostad med kort varsel, kan finna lösningen i att hyra en lägenhet på andrahandsmarknaden eller som inneboende, i ett rum i en villa eller lägenhet. Det finns flera sajter på nätet som förmedlar andrahandslägenheter. Var dock uppmärksam på att andrahandsförmedlingar ofta tar ut en förmedlingsavgift. Ett annat tips är att titta på Facebook, där finns ofta grupper för respektive stad där privatpersoner lägger ut lägenheter och bostäder de vill hyra ut.

Läs mer om andrahands­uthyrning här.

När du ska flytta

Hyr ett rum eller flytta till kollektivboende

Att bo tillsammans med andra i kollektiv eller i bogemenskap är ett alternativ som blivit allt vanligare, delvis som en konsekvens av bostadsbristen. Att bo tillsammans kan vara ett sätt att sänka sin boendekostnad och samtidigt motverka ensamhet och känna en större gemenskap. Här är det särskilt viktigt att vara uppmärksam på vad som står i hyresavtalet. Kollektivboende innebär i de flesta fall att man bor i andra hand eller som inneboende. Det innebär att du har ett sämre besittningsskydd och lättare kan bli uppsagd.

På kollektivbostadsmarknaden finns både privatpersoner, ideella föreningar och marknadsaktörer. Det finns även flera olika varianter av seniorboenden som erbjuder kollektiva boendelösningar. På webbsidan för intresseföreningen Kollektivhus.nu hittar du länkar till olika bogemenskaper.

Se upp för bedrägeri

När du ska hyra lägenhet i andra hand är det viktigt att du har koll på dina rättigheter, bland annat att du inte betalar högre hyra än vad hyresvärden har rätt till. Betala aldrig någon så kallad ”förskottshyra” innan du sett lägenheten, träffat hyresvärden och skrivit kontrakt. Lämna heller inte ut några personliga uppgifter förrän du vet att hyresvärden är seriös.

Säkerställ också alltid att uthyrningen är godkänd av fastighetsägaren eller hyresnämnden. Om den du vill hyra av inte har tillstånd att hyra ut i andrahand riskerar du att plötsligt tvingas flytta, utan rätt uppsägningstid.

Läs mer om vad som gäller när du hyr i andrahand här.

Lägenhetsbyte

Har din livssituation förändrats? Behöver du en större lägenhet eller har du kanske fått jobb på annan ort? Det är möjligt att byta lägenhet, men då behöver du först ha hyresvärdens eller hyresnämndens godkännande. Rätten att byta lägenhet är reglerad av hyreslagen och det krävs beaktansvärda skäl för att få genomgå ett byte.

Läs mer om lägenhetsbyte här.

Kooperativ hyresrätt

Ett alternativ till traditionell hyresrätt eller bostadsrätt är kooperativ hyresrätt, som innebär att du betalar medlemskap i den kooperativa hyresrättsföreningen och en upplåtelseinsats när du flyttar in, som sedan återbetalas till dig när du flyttar. Lägenheterna tillhör föreningen och kan inte köpas eller säljas. Föreningen bestämmer hyran utan krav på förhandlingar med en hyresgästorganisation. Sök på kooperativ hyresrätt för att se om det finns i din kommun.

läser på dator

Studentbostäder

Du som är student har möjlighet att söka studentbostad. Fördelen med studentbostäder är att kötiden oftast är kortare och vanligtvis slipper du betala hyra under två månader på sommaren. Oftast förmedlas studentbostäder via kommunens bostadsförmedling, om en sådan finns, annars via universitetens eller högskolornas webbsidor eller bostadsstiftelser och fastighetsbolag på respektive ort.

Här har vi samlat information om olika aktörer som hyr ut studentbostäder.

Inkomstkrav och bostadsbidrag

I de flesta fall krävs en fast inkomst för att få ett hyreskontrakt, vanligtvis en månadsinkomst som motsvarar tre månadshyror, samt att du inte har några betalningsanmärkningar hos Kronofogden. Det finns dock kommuner som gjort avkall på inkomstkravet, sök vad som gäller för respektive hyresvärd.

Oavsett inkomst behöver hyran betalas varje månad. Saknar du tillräckligt med inkomst kan du söka bostadsbidrag. Bostadsbidrag söker du hos Försäkringskassan.

Här hittar du information om bostadsbidrag.

Få hjälp att hitta lägenhet

Har du inte möjlighet att ordna en bostad på egen hand kan du be kommunen om hjälp. Kontakta socialtjänsten där du bor. Kontaktuppgifter hittar du på din kommuns webbsida. Men observera att det inte finns några bestämmelser i socialtjänstlagen som ger bostadslösa en allmän rätt till att få en bostad av socialtjänsten. Däremot kan socialtjänsten i särskilda fall vara skyldig att tillhandahålla en bostad som bistånd.

Förtur i kommunal bostadskö

Alla bostadsköer har olika system. I de kommunala köerna behöver du ofta ha starkt medicinska eller sociala skäl för att få gå före i kön. Det är kommunfullmäktige i respektive kommun som ger uppdrag åt den kommunala bostadskön i de fallen. Att inte ha någonstans att bo är inte ett skäl i sig för att få förtur i storstädernas kösystem, eftersom det är så pass högt tryck där.

Hyresgäst­föreningen tar ställning för att lediga hyreslägenheter förmedlas efter både kötid och behov.

Läs mer om bostadskö i vårt 10-punktsprogram.

Tips! Även om du inte får förtur i bostadskön kan det finas andra sätt att bli prioriterad. Vissa köer avsätter exempelvis ett visst antal lägenheter för studenter, pensionärer eller ungdomar. Kolla på respektive webbplats för att se vad som gäller där just du söker lägenhet.