Fyra ungdomar fikar i ett vardagsrum
Daria Shevtsova/Pexels

Hur bjuder jag in till ett bostadsmöte?

Det finns många bra skäl att bjuda in till ett möte med grannarna – för att lära känna varandra, påverka ett beslut eller starta gemensamma projekt. Ett möte är alltid en bra startpunkt. Här kommer några råd om vad som kan vara bra att tänka på.

Bestäm vad bomötet ska handla om

Vad ska mötet handla om? Varför vill du ha mötet? Vad ska ni prata om? Ju mer du vet om vad mötet ska handla om, desto lättare är det att bjuda in. Och desto mer intressant blir det för folk att komma.

Hur ordnar jag möteslokal?

En möteslokal kan ha många skepnader. På sommaren kan det gå bra att sitta på gården och ibland kan det fungera att sitta hemma runt någons köksbord. Ofta finns det också lokaler att låna från den lokala hyresgäst­föreningen, från bostadsbolaget eller andra föreningar i bostadsområdet.

Bestäm en tid

Välj en tid som passar dig och dem du ska bjuda in. Kväll eller dag? Vardag eller helg? Det beror på vilka som ska kunna komma. Ha gärna både en starttid och en sluttid.

Bjud in experter och inspiratörer

Om du vill kan du bjuda in någon expert eller inspiratör som kan berätta om sina erfarenheter och sprida kunskap. Men det är absolut inget måste. Hyresgäst­föreningen kan ha tips på personer att bjuda in.

Bjud in på flera sätt

Skriv en inbjudan där det tydligt framgår tid, plats och vad mötet handlar om (och om det finns fika förstås). Ju fler sätt att bjuda in på, desto bättre. Till exempel kan du lägga lappar i brevlådor, sätta upp i trappor och hissar eller skapa ett evenemang på Facebook. Prata också med dem du känner.

Fika?

Fika är trevligt och ofta uppskattat vad det än bjuds på – kaffe och kaka, smörgås, frukt eller en skål med godis. Men orkar du inte fixa fika så går det förstås bra ändå.

På plats – hälsa alla välkomna

Börja med att hälsa på alla när de kommer in genom dörren. Att alla blir sedda och välkomnade är viktigt och sätter stämningen för mötet. När alla är på plats kan du hälsa välkomna och berätta vad mötet ska handla om.

Presentationsrunda

Börja gärna med en presentationsrunda. Be alla att säga sitt namn och gärna något mer, till exempel var de bor eller varför de kommit till mötet. Om det är fler än 20 deltagare kan det räcka med att alla presenterar sig för dem de sitter närmast.

Se till att alla kommer till tals

Det finns många sätt att se till att alla kommer till tals. Ett sätt är att var och en får prata i den ordning de sitter, sitt i smågrupper och prata eller skriv lappar som du samlar in och sätter upp. Ju fler som deltar i diskussionen, desto mer engagemang och bättre idéer.

Sammanfatta och bestäm nästa steg

Avsluta mötet med att sammanfatta vad ni tillsammans kommit fram till, och vad som blir nästa steg. Det kan till exempel vara att utse några som jobbar vidare, att ha ett nytt möte om en månad, att starta en gemensam Facebookgrupp för bostadsområdet eller att ta kontakt med någon av Hyresgäst­föreningens experter.

Det finns många sätt att få inflytande i sitt bostadsområde. Engagera dig i de frågor som intresserar dig!

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.