Hyresgäst­föreningen

Projekt Vita fläckar

Hyresgästen kommer först. I en tid där fler och fler ser hemmet som en handelsvara i stället för en rättighet och trygghet, är vår roll som Hyresgäst­föreningen viktigare än någonsin! Vi ska finnas överallt där hyresgäster behöver oss och vi ska jobba på ett sätt som sätter hyresgästen i centrum, med hyresgästernas behov och önskemål som vår främsta drivkraft.

Hyresgäst­föreningen

Sätter hyresgästen i centrum

För att vi i region Sydost ska kunna sätta hyresgästen i centrum måste vi finnas där hyresgästerna behöver oss. Vi behöver jobba för hyresgästernas rätt till organisering, samhörighet och delaktighet i hela regionen. Vi ger medlemmarna de bästa förutsättningarna att påverka lokalt samtidigt som de kan dra nytta av en hundraårig organisation med styrka och erfarenhet i ryggen.

Syftet
Projektet kommer att jobba i utvalda områden med fokus på att öka antalet medlemmar och engagerade medlemmar. Vi kommer utveckla metoder som främjar inkludering och organisering. Vi vill vara med, utveckla och stärka ”hela staden”-perspektivet, där vi tar täten i arbetet för boendeintegration.

Vad vi vill uppnå

1. Minst nio nya föreningsstyrelser ska ha bildats i de områden som ingår i projektet.
  2. Vi ska främja boendeintegration i de utvalda geografiska områdena, genom organisering med fokus på ”hela staden”.
  3. Metodutveckling. Vi ska förse regionen med ändamålsenliga och effektiva arbetsmetoder, med fokus på integrationsfrämjande verksamhet i bearbetning av nya områden.

”När vi sätter ner foten ska det skälva i marken! ” – Marie Linder, förbundsordförande.

Idag, 2024 är tolv av 32 föreningsområden i regionen, så kallade vita fläckar, det vill säga områden där vi idag inte har en föreningsstyrelse. I dessa områden ser vi också en minskad medlemsutveckling, färre engagerade medlemmar, förhandlingsordningar och lägre kunskapsnivå om de politiska beslut som påverkar hyresgästerna. Men vi vet att vår styrka ligger i vår storlek och gemenskap. Tillsammans måste vi fortsätta växa för att göra skillnad.

Dessa områden kommer projektet satsa på

När projektet startade 2024 fanns det tolv geografiska områden utan en föreningsstyrelse. Projektet riktar in sitt arbete på: Lessebo, Kinda/ Ydre, Ljungby, Markaryd, Vaggeryd/ Skillingaryd, Valdemarsvik, Westbo, Vimmerby, Västervik och Älmhult.