En ung kvinna och en äldre dam sitter i en soffa och håller om varandra.

Måste du förhandla hyran själv?

Många hyresgäster bor i hus där Hyresgäst­föreningen inte har rätten att förhandla kollektivt. Det kan vara hyresgäster som bor i ombildade fastigheter, eller som hyr av privatpersoner eller av hyresvärdar där vi av en eller annan anledning inte har kunnat teckna en förhandlingsordning med hyresvärden.

Det innebär inte att du står helt själv. Det finns en möjlighet att låta Hyresgäst­föreningen sköta förhandlingarna ändå, genom att lämna en fullmakt till oss. För att det ska ske måste du kontakta oss, så skickar vi över en blankett som du fyller i och skickar tillbaka.

Om din hyresvärd skickar ut en ny hyra eller hyreshöjning utan att ha förhandlat med Hyresgäst­föreningen har du rätt att säga nej. Läs mer här.