SKB

Här hittar du information om hyresrättskooperativet SKB och hur du söker bostad hos dem. Bor du redan hos SKB ska du bli medlem i Hyresgäst­föreningen. Som medlem får du större trygghet och mängder av rabatter.

Om SKB

SKB står för Stockholms Kooperativa Bostadsförening och är en kooperativ bostadsföreningen som äger och förvaltar 8 115 lägenheter i Stockholm. SKB är en av de största privata hyresaktörerna i Stockholm. Verksamheten som SKB bedriver är så kallad not-for-profit vilket innebär att överskottet återinvesteras och går tillbaka till deras medlemmar.

Sök bostad hos SKB

För att söka en bostad hos SKB behöver du bli medlem i föreningen. Medlemskapet kostar 2250 kr, varav 2000 kr går till bosparande och 250 till årsavgiften. När du tecknar kontrakt på en lägenhet behöver du komplettera bosparandet med upp till 20 0000 kr i föreningen samt betala en upplåtelseinsats som baseras på lägenhetsytan. Lägenheterna i SKB:s bostadskö  fömedlar i turorning efter kötid. Läs mer om hur det går till på SKB:s hemsida.

Söker du bostad i Stockholm?

Söker du lägenhet i Stockholm ska du registrera dig i stockholms bostadskö Där kan du söka lägenhet hos fler olika hyresvärdar.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen

Som hyresgäst hos SKB är du varmt välkommen att bli medlem i Hyresgäst­föreningen. Du får ta del av en rad förmånliga erbjudanden såsom hjälp vid hyres­förhandlingar, hyresjuridisk rådgivning och vi stöttar dig i olika boendefrågor. Vi kan även företräda dig i Hyresnämnden om det skulle behövas. Som medlem är du dessutom med och bidrar till viktiga samarbeten med olika grannsamverkansprojekt, till exempel som nattvandring.

Ansök om medlemskap i Hyresgäst­föreningen direkt här på vår hemsida och var med och påverka boendesituationen för både dig och dina grannar. Vi är en levande mötesplats för hyresfrågor som bjuder in till viktiga samtal om ditt boende.

Har du några frågor om medlemskap eller hur vi på Hyresgäst­föreningen jobbar? Kontakta oss gärna på telefon eller via mejl så berättar vi mer!