Hot om uppsägning betyder inte alltid att du måste flytta

”Jag vill tacka dig för ett fantastiskt fint arbete. Det hade varit otroligt jobbigt utan din hjälp.” Så skriver en tacksam medlem i ett mejl till vår jurist Anna Hallberg som hjälpte två olika hyresgäster i Västmanland som blivit uppsagda av sina hyresvärdar.

– Det är viktigt att känna till att hot om uppsägning inte alltid betyder att du måste flytta, säger Anna Hallberg. Hyresvärden måste i de flesta fall få ett beslut från antingen hyresnämnden, tingsrätten eller kronofogdemyndigheten innan du behöver flytta ut. Det är även hyresvärden själv som måste ta initiativ till en sådan process. Om hen inte gör det så får du bo kvar, vilket är huvudregeln.

Alternativa lösningar

I ett av de nyligen avslutade ärendena hade hyresgästen legat efter med hyran och därför blivit uppsagd. Men innan sammanträdet i Hyresnämnden var skulden reglerad och de senaste hyrorna betalda i tid.

- I det här fallet lyckades vi hitta en alternativ lösning som värden gick med på. Ett korttidskontrakt, det vill säga ett hyresavtal på bestämd tid med kortare uppsägningstid under en period, för att visa att du klarar av att betala hyran i tid, säger Anna Hallberg.

Uppsägningen måste göras på rätt sätt

I det andra ärendet var uppsägningen av kontraktet inte korrekt gjord eftersom det inte gick att bevisa att hyresgästen fått brevet med uppsägningen i tid.

- Du måste kunna bevisa att en uppsägning mottagits tre månader innan den träder i kraft och det gick inte i det här fallet. Vi hade invändningar mot det och då drog hyresvärden tillbaka uppsägningen. Hyresgästen kan därför bo kvar, vilket hen så klart är mycket glad för, säger Anna Hallberg och fortsätter:

- Om du blir uppsagd bör du vända dig till Hyresgäst­föreningen. Då kan vi tillsammans göra en bedömning av hur det kan gå i ditt ärende. Kanske går det att hitta alternativa lösningar.