En kvinna står framför ett skrivbord.  Bakom henne sitter två män,

Marknadshyresrapporterna

Införs marknadshyror på bostadsmarknaden får det allvarliga konsekvenser för hyresgästerna och för samhället. Det visar Marknadshyresrapporterna som konsultföretaget Ramböll tagit fram på uppdrag av Hyresgäst­föreningen.

Marknadshyror innebär omfattande hyreshöjningar

Resultaten visar att marknadshyror skulle leda till kraftiga hyreshöjningar i samtliga undersökta kommuner, med ett fåtal undantag. De högsta hyreshöjningarna skulle ske i Stockholm, Göteborg, som båda har stadsdelar där hyran skulle höjas med över 50 procent. Men även i Luleå skulle marknadshyror i genomsnitt medföra en hyreshöjning på 43 procent för en genomsnittslägenhet på två rum och kök, 34 procent i Uppsala, och 31 procent i Linköping.

Varför behövs rapporter om marknadshyror?

Hyresgäst­föreningen är en intresseorganisation för landets hyresgäster. Vi vill slå vakt om hyresgästers rättigheter och värna rätten till en trygg bostad. Marknadshyresrapporterna är en viktig del i att med fakta kunna tydliggöra hur ett system med marknadshyra kan komma att påverka hyresgästers boendekostnader och samhällsutvecklingen i stort.

Marknadshyreskollen

Marknadshyreskollen är ett verktyg där du kan se hur marknadshyror skulle påverka boendekostnaderna lokalt, både för hyran och privatekonomin.

Bor du i Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Linköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Uddevalla och Uppsala? Då kan du använda dig av marknadshyreskollen.