Man i fönster

Anordna en manifestation

Att anordna en manifestation kopplat till hyres­förhandlingarna är ett kraftfullt sätt att visa för politiker, fastighetsägare och allmänhet att vi är många som inte går med på orimliga hyreshöjningar. Här kan du läsa om hur ni ska göra för att genomföra en manifestation.

1. Välj en plats

Välj plats efter vad ni vill uppnå med manifestationen. Vill ni till exempel visa ett fastighetsbolag vad ni tycker? Då kan det kanske passa att stå i närheten av deras kontor. Vill ni i stället påverka politiker som styr över Allmännyttan? Kanske är det i så fall bättre att stå utanför kommunhuset. Är syftet att uppmärksamma allmänheten på vad som pågår, och värva nya medlemmar? Då kanske ett centralt torg passar bäst. Tänk på att ni måste ha polistillstånd för demonstrationer och manifestationer på offentlig plats.

2. Ladda ner vårt material

Vi har tagit fram en kampanj som rullar under hela förhandlingsperioden. Budskapet är ”Hyresgästerna ska inte ta hela hyresnotan!” På den här sidan kan du ladda ner färdiga affischer, flyers och annat material med detta budskap.

3. Informera om vad som är på gång

Bjud in press och allmänhet. Ring eller mejla lokalmedia och berätta om var ni kommer stå, och varför. Kom ihåg att ange en kontaktperson för frågor eller intervjuer om manifestationen. Använd gärna sociala medier för att sprida information om aktiviteten, och skapa till exempel ett evenemang på Facebook och dela det. Kontakta gärna ditt närmaste regionkontor om du vill ha hjälp att sprida er manifestation.

4. Boka talare

En lyckad manifestation behöver minst en engagerad talare. Välj vem av er som ska föra fram Hyresgäst­föreningens budskap. Fundera över om ni behöver någon slags ljudanläggning för att ert budskap ska höras. Kanske vill ni även bjuda in talare från andra organisationer? Välj i så fall gäster med omsorg som delar våra värderingar. Tidigare har vi samarbetat med bland annat Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset.

5. Dokumentera manifestationen

Filma och fotografera gärna under manifestationen. Då får ni filmer och bilder att använda i era sociala medier och i utskick till lokalpressen. Ta många bilder för att öka chansen att någon blir riktigt bra.

6. Prata med besökarna

Se manifestationen som ett tillfälle att också prata enskilt med besökare. Var inbjudande och välkomnande! Glöm inte att fråga den du pratar med om hen vill bli medlem. Här kan du läsa om fördelarna med att vara medlem hos oss.