Finspång - Norrköping - Söderköping

Bostadspolitiskt program

Våra förslag

Kommunerna måste vara proaktiva för att inte hamna på efterkälken både på arbetsmarknaden och rent ekonomiskt. Det råder bostadsbrist och det är brist på inflytande för medborgarna. Vidare menar vi att det går att använda de kommunala vinstuttagen på ett bättre sätt genom att låta pengarna vara kvar i bolagen för att istället satsa på underhåll. Det går också att förenkla mycket kring byggreglerna.

För att lösa Norrköpings/Söderköpings/Finspångs kommuns bostadspolitiska utmaningar föreslår Hyresgäst­föreningen att:

1. Satsa på nybyggnation även i ytterkommundelarna.
  2. Förenkla kommunernas byggregler.
  3. Instiftande av kommunala bostadsförmedlingar.
  4. Använda pengarna till underhåll istället för vinstuttag.
  5. Upprätta en ordning där vi kommer in tidigare i beslutsprocessen.(Föreningen/ökat inflytande).

Hur vi tänker

Inflyttning ger tillväxt för kommunerna och ökar möjligheten att skapa fler arbetstillfällen Genom att processen blir snabbare och billigare har vi ökade möjligheter att påverka bostadssituationen. Med ökad insyn och delaktighet får vi en mer demokratisk ordning för kommuninvånarna och nyinflyttade.

Vill du komma i kontakt med Hyresgäst­föreningen i Norrköping/Söderköping/Finspång?

Kontakta: Bo Sköldestig, ordförande. mejl