Vi vill ha trygga bostäder

där människor och samhället kan utvecklas.
Bostaden är viktig i människors liv
var de än bor eller hur de bor.
Det känns tryggt att ha en bostad
och kunna bestämma över sin bostad.
Bostaden ska inte kosta för mycket
och det ska fungera med grannarna.
Allt omkring bostaden ska också fungera bra.
Vårt samhälle blir nyttigt
om hyresgästerna har det bra.
Det här ska bli resultatet av vårt arbete
Hyresgästföreningen vill ha bättre bostäder för hyresgästerna.
Medlemmarna ska vara nöjda med vår service.
Bättre bostäder för hyresgästerna
- Hyrorna ska vara rättvisa
för alla som bor i hyresrätt.- Hyresgäster ska betala högst en fjärdedel av sin inkomst
i hyra.
Hyrorna ska inte bli högre än annat i samhället.
- Hyresgästerna ska kunna bestämma mer själva om sin bostad.
- Hyresgästerna ska kunna bestämma mer själva
om allt de har tillsammans i huset och omkring huset.
- Vi vill ha 15 tusen fler hyresrätter om året
under de närmaste åren.
Mer service till medlemmarna
- Medlemmarna ska vara nöjda med den service de får.
Bostäderna och området kring dem
Alla hyresgäster ska ha rätt till bra bostäder
och bra område kring bostaden.
Det är viktigt hur själva huset är byggt,
hur det ligger och vad som finns nära huset.
Bostaden ska vara varm när det är kallt ute
och luften inne ska vara frisk.
Hyresvärden ska sköta om bostaden.
Vad hyresgästen behöver
beror på hur rummen ligger, hur stora de är,
hur ljusa de är och att det inte är för mycket ljud.
Det är också viktigt att hyresgästen kan tala om
hur hyresgästen vill ha det.
Alla hyresgäster som vill, ska kunna vara med och bestämma
om bostaden och området kring bostaden.
Trygghet
Trygghet är att trivas med sina grannar
och att få veta vad som händer där man bor.
Området kring bostaden är viktigt
för att hyresgästerna ska kunna träffas
och trivas tillsammans.
Det är lättare om det finns bänkar utanför huset
och fina lekplatser.
Hyresgäster tycker att det är viktigt
att de kan känna sig trygga i bostaden.
Hyresgästföreningen ger kunskap om vilka problem
som gör att det inte känns tryggt i bostaden.
Hyresgästföreningen samarbetar med hyresvärdar
och föreningar i området
så att människor kan vara med på sådant
som många ordnar i området.