Innehåll A-Ö

Här kan man lägga bra och pedagogiska länkar

 

Så här arbetar vi

Hyresgästföreningen arbetar demokratiskt.
Hyresgästerna ska kunna vara med och bestämmaSamtal vid bord
om bostäderna. 
 

Fyra områden

Hyresgästföreningen arbetar
i områden med bostäder
i kommunen
i regionen
och i hela landet.
 
Valda medlemmar bestämmer om
hur arbetet ska gå till.
 

Områden med bostäder

I många hus finns en hyresgästförening
eller ett husombud.
I områden kan det finnas arbetsgrupper
som arbetar med något särskilt.
 
Hyresvärden eller förvaltaren svarar på frågor
från hyresgästerna.
Det kan handla om att diskutera bostadsområdet
eller hur hyresvärden ska sköta huset
eller om hyran.
 
Alla i föreningen kan bilda en arbetsgrupp
om en särskild fråga.
Hyresgästföreningen ger stöd,
utbildning, tips på personer att prata med
och förslag på hur man kan arbeta
för att förändra något. 
  • Hyresgästförening
    Här finns en hyresgästförening.
  • Årsmöte
    På årsmötet bestämmer medlemmarna
    om föreningens arbete och väljer styrelse.
  • Styrelsen
    Styrelsen ser till att allt blir gjort
    som medlemmarna bestämde på årsmötet.

Kommunen

I kommunen förhandlar Hyresgästföreningen
om hyrorna med de bolag som äger bostäderna.
Föreningen arbetar också med annat
som har med bostäder att göra i kommunen.
 
  • Förening
    Det finns en hyresgästförening i kommunen.
  • Årsmöte
    På årsmötet bestämmer medlemmarna
    om föreningens arbete och väljer styrelse.
  • Styrelsen
    Styrelsen ser till att allt blir gjort
    som medlemmarna bestämde på årsmötet.
  •  

Regionen

Hyresgästföreningen finns och arbetar i nio regioner
i landet. I regionen finns experter på sådant
som har med bostäder att göra.
  • Kommunerna i regionen samarbetar.
  • Fullmäktige
    Regionen bestämmer i fullmäktige.
  • Regionstyrelse
    Regionstyrelser ser till att allt blir gjort
    som fullmäktige har bestämt.
  •  

Hela landet

Hyresgästföreningen arbetar med bostadspolitik,
hyror och förhandlingar för hela landet.
 
Riksdagen frågar ofta Hyresgästföreningens experter
när riksdagen ska skriva nya lagar
som handlar om bostäder. 
  • Riksförbund
    Hyresgästföreningens riksförbund
    arbetar för hela landet.
  • Stämma
    På stämman bestämmer medlemmarna
    om hur riksförbundet ska arbeta och väljer styrelse.
  • Förbundsstyrelse
    Förbundsstyrelsen ser till att allt blir gjort
    som stämman har bestämt.
  •  

Siffror

528 tusen hushåll är medlemmar.
12 tusen är valda medlemmar
som arbetar i styrelser och liknande.
740 personer är anställda.
 
Det finns 1438 hyresgästföreningar i områden med bostäder.
Det finns 152 föreningar i 9 regioner.

 

Skriv ut
Telefon: 0771-443 443  |  Kontakta oss  |  Om webbplatsen
Läs Hyresgästföreningens medlemstidning: